Monedele locale iudaice în prima
jumătate a secolului I
Articol publicat in revista
Colectionarul Român ,seria II-a , nr7 /septembrie 2009
Prima intervenţie a Romei în teritoriu datează din 63 î.Hr, cu prilejul războiului împotriva lui Mithridate VI regele Pontului. După repurtarea victoriei şi crearea provinciei Syria , generalul Pompeius Magnus ramane în zonă pentru a pacifica provincia.
Iudeea acelei perioade nu era deloc o zonă liniştită. Odată cu
moartea reginei Salome Alexandra, fii ei
Hyrcanus II şi Aristobul II s-au angajat într-un război civil.
În 63 î.Hr
Aristobul era asediat în Ierusalim de căte armatele fratelui
său. Ca o ultimă speranţă de scăpare a trimis un convoi
la Marcus Aemilius Scaurus, legatul lui Pompei în zona
respectivă, oferindu-i o recompensă consistentă pentru a-l scăpa de sub
asediu. Pompei şi-a dat acordul pentru salvarea lui Aristobul, însă
ajungând la urechile sale zvonul cum că Aristobul l-ar acuza pe Scaurus
( protejatul lui Pompei) de stoarcere de bani , s-a înfuriat şi a dat
dispoziţie ca să fie pus Hyrcanus conducător peste provincie, ca etnarh
şi mare preot.
După înfrângerea lui Pompei de către
Iulius Cezar, Hyrcanus este succedat de
către Antipater Idumeul care devine primul procurator al Iudeii sub
garanţie romană(60- 43 î.Hr.). Între 57-55 î.Hr Aulus Gabinius,
proconsului Syriei împarte regatul Haşmoneu în trei provincii :
Galileea ,Samaria şi Iudea cu cinci districte ale Sinedriului
(Sanhedrin).
Atât Cezar căt şi Antipater mor asasinaţi
în acelaşi an, 44 î.Hr, iar Irod
cel Mare fiul lui Anipater este desemnat “Rege al evreilor” de către
senatul roman în 40 î.Hr. Totuşi, el nu a reuşit să câştige controlul
militar asupra Iudeii decât abia în 37 î.Hr. În timpul domniei lui au
fost eliminaţi ultimii descendenţi ai macabeilor şi s-a construit
portul Caesareea Maritima. A murit în anul 4 î.Hr. , iar regatul său a
fost împărţit între fii lui, care domneau ca tetrarhi. Astfel: Irod
Arhelaus deţinea Iudeea, Samaria şi Idumeea (4 î.Hr-6 d.Hr.), Irod
Antipa tetrarh al Galileii şi Pereii (4
î.Hr-39 d.Hr) , şi Irod Filip era tetrarh al Gauloniţiei (Golan),
Trahoniţiei, Batoniei, Auroniţiei şi Panias-ului(4 î.Hr-34 d.Hr).
Emitent : Irod Arhelaus , tetrarh al Iudeiii,Samariei şi
Idumeii (4 î.Hr-6 d.Hr)
Variante:
a) Avers: cornucopia cu struguri ;
Revers:
EQN-RCA-CH ; galeră spre stânga, cu cabină şi rame;
Data emiterii: aprox. 4 î.Hr-6 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin 503-504.(figura nr 1)
b) Avers: ciorchine de struguri pe vita de vie cu o frunză;
deasupra inscriptia HEROD sub forma
HPWDOY,
Revers:coif
înalt, cu creastă şi cu curele pentru
bărbie
; dedesubt inscriptia :
EQNARCOU .
Data emiterii: 4 î.Hr-6 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin 505..(figura nr 2)
Coponius (6-9 d.Hr)
În timp ce Coponius guverna provincia s-a întâmplat
următorul incident relatat de Josephus:
Preoţii din al doilea templu al Ierusalimului, ţineau uşile
templului ferecate după miezul nopţii deoarece un grup de samariteni
veneau in timpul nopţii la templu şi aruncau cu oase umane în jurul
clădirii. (Antichităţi 18:2.2). Tot Josephus aminteşte de un
agitator la revoltă numit Iuda care instiga lumea să nu mai plătească
taxe romailor, act prin are şi-ar recunoaşte nişte muritri drept zei şi
ar nega suveranitatea lui Dumnezeu. Nu se păstrează date privitoare la
interacţiunea lui Coponius cu rebelii.
Coponius nu a avut multe emisiuni monetare. Singurul tip
monetar care ne este cunoscut este cel din figura nr. 3 , cu următoarea
descriere:
Emitent : Coponius, Prefect al Iudeii sub Augustus (6-9
d.Hr)
Data emiterii: 6.dHr
Avers: legenda KAICAPOC (în traducere: al cezarului). Spic
de orz, uşor curbat spre dreapta;
Revers: palmier cu opt ramuri,având la dreapta şi la stânga
scrisă data
L -AG , semnificând anul 36 al domniei lui Augustus,
adică 6 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin 635[6]
Marcus Ambibulus (9-12 d. Hr.)
Monedele emise de el sunt asemănătoare cu ale lui Coponius,
singura deosebire fiiind data înscrisă pe revers. Se cunosc trei date
diferite în care Ambibulus a bătut monede : anul 9, 10 şi respectiv 11
d.Hr.
Redăm în continuare descrierea unei monede din anul 9 (figura nr 4).
Emitent : Coponius, Prefect al Iudeii sub Augustus (9-12 d.Hr)
Data emiterii: 6.dHr
Avers: legenda KAICAPOC (în traducere: al cezarului). Spic de orz, uşor curbat spre dreapta;
Revers: palmier cu opt ramuri,având la dreapta şi la stânga scrisă data L-AQ , semnificând anul 39 al domniei lui Augustus, adică 9 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin 638.
Monedele din anul 10 poartă pe revers data
LM(adică anul 40 al domniei lui
Augustus), iar cele din anul 11 data L-MA(adică anul 41 al domniei lui
Augustus).
Annius Rufus (12 - 15 d.Hr)
Este al treilea prefect al Iudeii, succedându-i lui Marcus
Ambibulus. Nu se cunosc informaţii despre viaţa lui, şi nu a emis
monede.
Valerius Gratus (15-26)
Valerius Gratus a fost prefect
sub Tiberius, succedându-l lui Annius Rufus (15 d.Hr).
Guvernarea lui se remarcă prin schimbările frecvente ale sistemului de
învestire a marilor preoţi. În această funcţie l-a pus întâi pe Ananus,
apoi pe Ismael fiul lui Fabi, apoi pe Eleazar fiul lui Arianus, apoi pe
Simon fiul lui Camith, iar la urmă pe Iosif Caiafa
fiul vitreg al lui Ananus[7].
A reuşit să prindă doua bande de hoţi care
prădau Iudeea în timpul guvernării sale , şi l-a ucis cu mâna sa pe
Simon , unul dintre conducătorii acestora[8].
Gratus l-a însoţit pe proconsulul Quintilius Varus în aplanarea
unei revolte a Iudeilor[9].
A fost urmat la conducere de către
Ponţiu Pilat în anul 26.
În cele ce urmează prezentăm monedele emise de Valerius Gratus:
Nominal: prutah
Emitent : Valerius Gratus, Prefect al Iudeii subTiberius
(15-26 d.Hr)
Variante:
a) Avers: legenda KAI/CAP (în traducere: cezar) scrisă pe
două linii, încadrată într-o cunună
Revers: două cornucopii
încucişate ; deasupra legenda TIB şi anul LB ;
Data emiterii: LB ,
semnificând anul 2 al domniei lui Tiberius, adică 15 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin
639.(figura nr 5)
b) Avers: legenda . IOVLIA (cu referire la Iulia Livia, mama lui Tiberius), încadrată într-o cunună
Revers: trei plante de liliac
înflorite, flancate de data L-G
;
Data emiterii: L-G ,
semnificând anul 3 al domniei lui Tiberius,
adică 16 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin
642. .(figura nr 6)
c) Avers: legenda . IOVLIA (cu
referire la Iulia Livia, mama lui Tiberius);frunză de vie şi ciorchine
de struguri;
Revers: amforă cu gât îngust
şi mânere spiralate,
flancate de data L-D ;
Data emiterii: L-D , semnificând
anul 4 al domniei lui Tiberius, adică 17 d.Hr.
Referinţe
catalog: Hendin 643. .(figura nr 7)
d)
Avers: frunză de vie pe cârcel
Revers:kantharos ;
Data emiterii: 17 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin 644.(figura nr 8)
e) Avers: legenda . TIB KAI CAP (adică Tiberius caesar) încadrată în cunună;
Revers: crangă de palmier, uşor curbată spre dreapta; legenda IOY-LIA , flancată de data L-E ;
Data emiterii: L-E , semnificând anul 5 al domniei lui Tiberius, adică 18 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin 646 . (figura nr 9)
f) Avers: legenda . TIB KAI CAP (adică Tiberius caesar) pe trei linii, încadrată în cunună;
Revers:legenda IOV-LIA; crangă de palmier, uşor curbată spre dreapta , flancată de data L-IA ;
Data emiterii: L-IA , semnificând anul 11 al domniei lui Tiberius, adică 24 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin 647. (figura nr 10)
Caiafa
Caiafa, a cărui nume înseamnă “căutătorul” a fost numit mare preot de
către Valerius Gratus , sub Tiberius, în anul 18[10]
şi a stat în oficiu până în anul 37 când a fost înlăturat de
proconsulul Vitellius. El era conducătorul
Sinedriului
[11] . care l-a condamnat pe Isus la moarte
făcându-l vinovat de blasfemie. Caiafa este menţionat prima dată
în Noul Testament în evanghelia după Luca 3.1-3 când Ioan Botzezătorul
este
însărcinat să meargă să boteze la râul Iordan:
“În anul al cincisprezecelea al domniei lui Tiberiu Cezar,“În
anul al cincisprezecelea al domniei lui Tiberiu Cezar,
pe când Pilat din Pont era dregător în Iudea, Irod, cârmuitor al
Galileii, Filip, fratele lui, cârmuitor al Ituriei şi al Trahonitei,
Lisania, cârmuitor al Abilenei, şi în zilele marilor preoţi Ana şi
Caiafa, – Cuvântul lui Dumnezeu a vorbit lui Ioan, fiul lui Zaharia în
pustie.”” Se stie că Annas era socrull lui
Caiafa şi ocupase funcţia de mare preot înaintea acestuia. Totuşi,
exercita o mare putere morală asupra fiului: ““L-au dus întâi la
Ana; căci el era socrul lui Caiafa, care era mare preot în anul acela.””(
Ioan 18.13). După învierea lui Lazăr, marii preoţi şi fariseii s-au
întrunit să dezbată cele întâmplate şi pericolul pe care Isus îl
constituie pentru integritatea comunităţii lor. În această întrunire,
Caiafa, involuntar face o profeţie dezvăluind planul lui Dumnezeu de a
salva omenirea: ““Atunci preoţii cei mai de seamă şi fariseii au
adunat Soborul, şi au zis: „Ce vom face? Omul acesta face multe minuni.
Dacă-L lăsăm aşa, toţi vor crede în El, şi vor veni Romanii şi ne vor
nimici şi locul nostru şi neamul.”. Unul din ei, Caiafa, care era mare
preot în anul acela, le-a zis: „Voi nu ştiţi nimic; oare nu vă gândiţi
că este în folosul vostru să moară un singur om pentru norod, şi să nu
piară tot neamul?”. Dar lucrul acesta nu l-a spus de la el; ci, fiindcă
era mare preot în anul acela, a prorocit că Isus avea să moară pentru
neam. Şi nu numai pentru neamul acela, ci şi ca să adune într-un singur
trup pe copiii lui Dumnezeu cei risipiţi. Din ziua aceea, au hotărât
să-ll
omoare..”(Ioan 11,47-54)..
pă prinderea lui Isus, l-au dus întâi
la Anna, care nu ii gaseşte vreo vină şi îl trimiteDupă prinderea lui
Isus, l-au dus întâi la Anna, care nu ii gaseşte vreo vină şi îl trimite apoi la Caiafa . Acesta din urmă îl judecă pe
Isus şi îl acuză de blasfemie, deoarece Isus pretindea ca este fiul lui
Dumnezeu, şi ar fi afirmat că putea distruge templul şi să-l
reconstruiască la loc în doar trei zile. Drept urmare îl condamnă la
moarte , şi îl trimite mai departe la procuratorul Iudeii, Ponţiu Pilat.
Ultima apariţie alui Caiafa în Noul Testament este legată de
persecutarea apostolilor Petru şi Ioan : “A doua zi, mai marii
norodului, bătrânii şi cărturarii s-au adunat împreună la Ierusalim, cu
marele preot Ana, Caiafa, Ioan, Alexandru, şi toţi cei ce se trăgeau
din neamul marilor preoţi.. Au pus pe Petru şi pe Ioan în mijlocul lor,
şi i-au întrebat: „Cu ce putere, sau în numele cui aţi făcut voi lucrul
acesta?”. Atunci Petru, plin de Duhul Sfânt, le-a zis: „Mai mari ai
norodului şi bătrâni ai lui Israel! Fiindcă suntem traşi astăzi la
răspundere pentru o facere de bine, făcută unui om bolnav, şi suntem
întrebaţi cum a fost vindecat, s-o ştiţi toţi, şi s-o ştie tot norodul
lui Israel! Omul acesta se înfăţişează înaintea voastră pe deplin
sănătos, în Numele lui Isus Hristos din Nazaret, pe care voi L-aţi
răstignit, dar pe care Dumnezeu L-a înviat din morţi. El este ,piatra
lepădată de voi, zidarii, care a ajuns să fie pusă în capul unghiului.’
În nimeni altul nu este mântuire: căci nu este sub cer nici un alt Nume
dat oamenilor, în care trebuie să fim mântuiţi.”(Faptele
Apostolilor 4:5-12 )
Pontius Pilatus (26-36)
Ponţiu Pilat a fost guvernatorul provinciei Iudeea din 26 până în 36. Este cunoscut ca omul care a prezidat procesul lui Iisus şi a ordonat răstignirea acestuia. Date biograice ale lui Pilat ne sunt necunoscute, singurele informaţii deprea viaţa lui provenind din Noul Testament. Există totuşi şi o dovadă arheologică, pe lângă cele numismatice, care atestă existenţa lui. Este vorva de o piatră votivă desoperită în Caesarea în 1961 , care conţine o inscriptie ce atestă donariul făcut de Pilat împăratului Tiberius. Această inscriptie atestă faptul că Pilat era [...]ECTVS IUDA[...] , deci prefect al Iudeii. Inscriptia completă reconstituită fiind: DIS AUGUSTI]S TIBERIEUM [. . . . PO]NTIUS PILATUS [. . .PRAEF]ECTUS IUDA[EA]E [. .FECIT D]E[DICAVIT] . Inscriptia se află în prezent în Muzeul din Ierusalim sub numărul de inventar AE 1963 no. 104 , datată 26-37 d.Hr.
După Noul Testament, Isus a fost adus
la Pilat de către Sinedriu , care îl interogase înainte şi îl găsise
vinovat de blasfemie. În faţa lui Pilat, Isus este învinuit de aţâţarea
poporului la răscoală, ofensarea autorităţii imperiale prin
împiedicarea plăţii taxelor şi de faptul că se pretindea el însuşi rege[12], deci un pericol
politic. Deşi Pilat după un scurt interogatoriu nu găseşte nici o vină
prizonierului, şi aflând că este galileean
îl trimite la Irod Agrippa, care ra
rege peste Galileea. Irod i-a adresat o serie de întrebări, însă
neprimind răspuns , l-a trimis pe Iisus înapoi la Pilat. Văzând
situaţia, Pilat
încearcă o portiţă de scăpare propunând mulţimii a alege între
Isus, şi un întemniţat de rând ,Barabas, pe cel ce va fi graţiat, în
baza unui obicei al vremii, care presupunea eliberarea unui deţinut la
alegera poporului în ziua de Paşti. Gloata îl alege pe Barabas, şi
astfel, Pilat este obligat să
dispună răstignirea lui Isus, după ce în mod simbolic se spală
pe mâini în faţa mulţimii de responsabilitatea uciderii lui Isus. Pilat
apare ultima dată în Noul Testament după răstignire, când preoţii şi
fariseii i-au cerut să pună strajă la uşa mormântului, pentru ca nu
cumva să vină ucenicii să fure trupul lui Isus, iar apoi să pretindă că
acesta ar fi înviat.
Nominal: prutah
Emitent : Pontius Pilat, Prefect al Iudeii subTiberius
(26-36 d.Hr)
Greutate: aproximativ 2-2,5g.
Variante:
a) Avers: legenda IOVLIAC KAICAPOC , trei spice de grâu
legate împreună;
Revers: legenda TIBEPIOY
KAICAPOC;simpulum; anul
LIV ;
Data emiterii: LIV ,
semnificând anul 16 al domniei lui Tiberius, adică 29/30 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin
648.(figura nr 11)
b) Avers: legenda TIBEPIOY KAICAPOC ; lituus;
Revers: data LIZ într-o cunună ;
Data emiterii: LIZ , semnificând anul 17 al domniei lui Tiberius, adică 30 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin 649, SNG ANS 373.(figura nr 12)
c) Avers: legenda TIBEPIOY KAICAPOC ; lituus;
Revers: data LIH într-o cunună ;
Data emiterii: LIH , semnificând anul 18 al domniei lui Tiberius, adică 31 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin 650.(figura nr 13)
Marcellus
a fost prefect roman al Samariei, Iudeii şi al Idumeii între 36 şi 37.
Nu a emis monede.
Marulus 37-41
Marulus a fost prefect roman
al Iudeei ( Samaria, Iudeea şi Idumeea) între 37 şi 41. Nu a emis
monede.
Irod Agrippa I (10 î.Hr. – 44 d.Hr.)
este nepotul lui Irod cel Mare , şi nepot al lui Aristobul al IV-lea cu
Berenice. Numele său iniţial fusese Marcus Iulius Agripa, şi el este
rege numit Irod în Faptele Apostolilor, în Biblie.
Odată cu moarte lui Tiberius şi ascensiunea lui Caligula,
Agrippa este eliberat din temniţă şi este făcut guvernator al Betaniei
şi Trachoniţiei, teritorii stăpânite in trecut de vărul său Irod Filip
,apoi tetrarhia Lysaniei cu titlul de rege. În 39 Agrippa primeşte şi
tetrarhia lui Irod Antipas, căzut în dizgraţie.
După asasinarea lui Caligula în 41, Agrippa îl sprijină în
ascensiune pe Claudius, care îl răsplăteşte acordându-i guvernarea
Iudeii. Astfel, Agrippa devenea unul din cei mai mari prinţi ai
orientului, egalîndu-l ca posesie teritorială pe bunicul său Irod cel
Mare.
S-a reîntors apoi în Iudeea pe care a guvernat-o pe placul
evreilor, după relatările lui Josephus. În timpul Paştilor din anul 44
a ordonat omorârea cu sabia a lui Iacov , fratele apostolului Ioan.
În continuare a pus mâna şi pe apostolul Petru aruncându-l în
temniţă. Dar Dumnezeu trimise un înger[13] , care îl eliberă
pe Petru din închisoare. După sărbătorile de Paşti , Irod Agrippa merse
în Caesareea , unde organiză jocuri în onoara lui Claudius şi unde era
aşteptat de locuitorii din Tyr şi Sidon pentru a negocia pacea cu
aceştia.
Privitor la moarta lui Agrippa există două variante. Prima este
cea oferită de Biblie, care spune că într-o zi anumită, Irod s-a
îmbrăcat cu hainele lui împărăteşti, a şezut pe scaunul lui împărătesc,
şi vorbea norodului, cînd mulţimea a strigat: „Glas
de Dumnezeu, nu de om!”. Imediat apoi Agrippa ar fi fost lovit mortal
de un înger al Domnului pentru că nu dăduse slavă lui Dumnezeu. Şi ar
fi murit mâncat de viermi. O a doua variantă este cea relatată de
Flavius Josephus , care vorbeşte despre o viziune a lui Agrippa în care
acesta vede o bufniţă stând deasupra capului său, în timpul
întemniţării lui de către Tiberius. Această prevestire i-a fost
interpretată drept eliberarae rapidă ce avea să urmeze, cu
avertismentul că daca va avea din nou aceeaşi viziune, avea să moară în
termen de cinci zile din acel moment. În timp ce se afla la Caesareea ,
Josephus ne povesteşte că Agrippa a avut din nou aceeaşi viziune, şi a
fost atins imediat de dureri violente la inimă şi în abdomen, murind
după cinci zile[14]. În acea vreme ,
singurul moştenitor legitim al lui Agrippa era un fiu adolescent. În
consecinţă ,împăratul
Claudius a decis să
restaureze guvernarea procuratorilor romani în Iudeea.
Monede emise de Irod Agripa:
a) Nominal:
prutah
Emitent : Irod Agrippa al Iudeii (37-44 d.Hr) , Ierusalim.
Greutate: aproximativ 2,5-2,7g.
Avers:
Legenda
AGRIPA BACILEWC, umbrela cu franjuri;
Revers: trei spice de orz între doua frunze, incadrate de data L S ;
Data emiterii: LS , semnificând anul 6 al domniei lui
Agrippa, adică 41/42 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin533.(figura nr 14)
b) Nominal: AE19
Emitent : Irod Agripa (37-44 d.Hr) ,Caesareea Paneas.
Greutate: aproximativ 7,5 g.
Avers: BASILEUIS AGRIPPA;bust diademat al lui Agrippa spre dreapta;
Revers: AGRIPPA YIOY BACILEWC ; Agrippa II călare spre dreapta;data dedesubt.
Data emiterii: LS , semnificând anul 2 al domniei lui Agrippa, adică 37/38 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin546.(figura nr 15)
c) Nominal: AE19
Emitent : Irod Agrippa (37-44 d.Hr) ,Caesareea Paneas.
Greutate: aproximativ 12 g.
Avers: [GAIW] KAISARI [SEBASTW GERMANIKW];bust laureat al lui Caligula spre stanga;
Revers: [NOMIS] BASILEWS AGRIPPA;Germanicus
in quadriga triumfala spre dreapta;În exergă data LE.
Data emiterii: LE , semnificând anul 5 al domniei lui
Agrippa, adică 40/41 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin 74, RPC 4976..(figura nr 16)
d) Nominal: AE12
Emitent : Irod Agrippa (37-44 d.Hr) ,Caesareea Maritima.
Greutate: aproximativ 8 g.
Avers: bust diademat al lui Agrippa spre dreapta; BASILEWS MEGAS AGRIPPAS în greacă
Revers: Tyche purtând coroană crenelată, in
picioare spre dreapta, ţinând o cârmă de vas şi o cornucopia ;În câmp
data LZ.
Data emiterii: LZ , semnificând anul 7 al domniei lui Agrippa, adică 42/43 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin 555, RPC 4985.(figura nr 17)
e) Nominal: AE12
Emitent : Irod Agrippa (37-44 d.Hr) ,Caesareea Maritima.
Greutate: aproximativ 4 g.
Avers: bust diademat al lui Agrippa spre stanga; BASILEWS MEGAS AGRIPPAS în greacă;
Revers: Ancoră flancată de
data L-Z.
Data emiterii: LZ , semnificând anul 7 al domniei lui
Agrippa, adică 42/43 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin 556, RPC 4987.(figura -nr 18)
f) Nominal: AE11
Emitent : Irod Agrippa (37-44 d.Hr) ,Caesareea Paeneas.
Greutate: aproximativ 2,5 g.
Avers: bust al lui Agrippa II spre stanga; BASILEWS MEGAS AGRIPPAS în greacă;
Revers: Doua cornucopii încrucişate.
Data emiterii: anul 5 al domniei lui Agrippa, adică 40/41 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin 552, RPC 4987.(figura nr 19)
Cuspius Fadus (44
- 48)
Claudius l-a însărcinat pe Fadus să pacifice populaţia din
Cesareea si Sebaste, ce ridicase probleme monarhului Agippa. În această
perioadă se iscă o revoltă pentru graniţe între iudeii din Perea şi
locuitorii din Philadelphia în incinta satului Mia. Locuitorii , în loc
să apeleze la arbitrajul procuratorului şi-au luat soarta in maini
decişi să îşi facă dreptate singuri. Acest fapt l-a supărat pe Fadus,
care a trecut la represalii: a ucis pe una din căpeteniile bandelor, pe
nume Hannibal, iar pe ceilalţi doi, Areram şi Eleazar i-a trimis în
exil.
Fadus a dat un ordin prin care se interzicea purtarea unui
anumit veşmânt sacru de către preoţii de rând şi oamenii de vază, cu
excepţia marelui preot din oraşul Antonia. Această măsură a creat
valuri în rândurile iudeilor, care şi-au trimis reprezentanţi la
împărat, pentru a cere dreptul de a-şi gestiona singuri drepturile de
purtare a veşmintelor sacre. La Roma, delegaţia a fost primită de
Agrippa cel tânăr, fiul lui generalului augustan Marcus Agrippa. Acesta
reuşeşte să îl convingă pe Claudius să accepte cerinţa iudeilor.
Astfel, Claudius trimite prin aceeaşi delegaţie lui
Fadus mesajul de revocare a ordinului de interdicţie sub forma unei
scrisori ce continea următoarele:
”Claudius Caesar Germanicus, tribun
al poporului a cincea oara, si consul desemnat pentru a patra oara,
imperator pentru a zecea oară, părinte al patriei, către
magistraţi,senat, şi popor, şi către toato naţiunea evreiască, va
transmit salutări. Privitor la înfăţişsarea delegaţiei voastre , de
către Agrippa, prietenul meu, pe care il am alături de mine, şi care e
o persoană de foarte milostivă, care au venit sa imi muşţumească penru
grija pe care o am pentru neamul vostru, şi să mă întrebe, într-o
manieră rugătoare şi smerită, dacă pot avea veşmintele sacre şi coroana
în grijă , sub puterea lor , - le satisfac cerinţa , precum a facut
acel excelent om Vitellius, care mi-e foarte drag, înaintea mea. Şi am
fost de acord cu dorinţa voastră , în primul rând, trecând peste
obligaţiile oficiului pe care il ocup, pentru ca
toată lumea să se închine la zei în funcţie de legile propriei
ţări, şi de asemenea, pentru a mulţumi pe Irod[17] şi pe Agrippa
junior, cu a carui staruinţe şi laude la adresa voastră m-am obişnuit
deja, cu care am o prietenie foarte asleasă, pe care ii stimez şi pe
care ii privesc drept oameni de un caracter deosebit. Acum, am scris
acestea către Cuspius Fadus, procuratorul meu.
Numele celor care mi-au adus scrisoarea
voastră sunt Cornelius, fiul lui Cero, Trypho, fiul lui Theudio,
Dorotheus fiul lui Nathaniel, şi Ioan fiul lui Jotre. Această scrisoare este datată înainte de calendele lui Iulie,
când Rufus şi Pompeius Szlvanus sunt consuli”.
Un alt eveniment marcant al administraţiei lui Fadus a fost
uciderea unui aşa-zis profet de-al iudeilor. În acele zile, era un om
auto-proclamat profet, pe nume Theudas, care a convins o mare masă de
oameni să îşi ia lucrurile în spinare şi să îl urmeze la apele
Iordanului. Acolo el a promis că va face să se despartă apele
Iordanului în două, şi să le permită o trecere nestingherită prin el. Fadus a împiedicat această mişcare ,
decapitându-l pe Theudas şi omorând pe mulţi dintre susţinătorii lui.
În rest , guvernarea lui Fadus a fost una
liniştită, şi lipsită de jafuri, eliminate chiar prin perseverenţa
procuratorului roman.
Nu se păstrează monede emise sub guvernarea sa, şi nici nu sunt
izvoare care sa confirme că ar fi emis monede.
Tiberius Alexander (45-48 )
La fel ca şi predecesorul său , nu a emis monede.
Ventidius Cumanus (48-52)
Odată în timpul sărbătorilor de Paşti, unul dintre soldaţii lui
Cumanus a făcut un gest indecent
[20] faţă de localnicii
care se aflau în zona Templului pentru a sărbători. Acest act a fost
considerat de evrei drept o insultă adusă lui Dumnezeu. În concluzie,
localnicii au pornit o revoltă împotriva guvernării romane. Armata
romană , prezentă într-un număr suficient de mare, după cum obişnuiau
în ultima vreme procuratorii
să ia măsuri de precauţie la
evenimentele cu aglomerări de mase populare, a ripostat destul de
violent .Mai multe mii de evrei au căzut victime înghesuielii create de
retragerea disperată a localnicilor din calea armatei romane.
Puţin mai târziu , nişte iudei care fugiseră din calea furiei
armatei romane, jefuiesc la drumul mare un slujitor imperial pe nume
Stephanus, ce transporta mobilă. La ajungerea veştii acesteia la
urechile lui Cumanus, acesta porunceşte jefuirea localităţilor
învecinate de către soldaţi, drept pedeapsă. În timp ce executa
ordinele, un soldat din armata romană, a dat peste un pergament cu
legile mozaice, pe care l-a sfâşiat în public , exclamând vorbe
anti-mozaice. Evreii care au fost martori la acest incident s-au
înfăţişat degrabă la Cumanus, cerându-i să îndrepte lucrurile şi faţă
de Dumnezeu, nu doar faţă de oamenii care au deţinut pergamentul.
Aşadar, pentru a evita necazurile viitoare , procuratorul a ordonat
decapitarea soldatului cu pricina.
Evenimentele s-au precipitat in continuare. Nişte pelerini
galileeni fuseseră ucişi în Samaria în
timp ce se îndreptau spre Ierusalim. O delegaţie galileeană s-a adresat
apoi lui Cumanus, cerându-i să investigheze această crimă, însă
procuratorul nu le acordă mare atenţie. Josephus speculeză că ar fi
fost la mijloc o mită acordată lui Cumanus de samariteni, pentru a
trece cu vederea acest incident. Drept consecinţă, un grup de evrei a
decis să-şi ia soarta în propriile mâini. Sub conducerea a doi zeloţi :
Eleazar şi Alexander, au invadat Samaria şi au început un masacru.
Ventidius Cumanus şi-a mobilizat trupele împotriva lor, ucigînd şi
luând prozonieri, reuşind să stăpînească conflictul şi cu ajutorul
conducatorilor evrei din Ierusalim.
Totuşi, atmosfera rămânea una încordată. Intre timp, se formează două
delegaţii, care merg la Umidius Quadratus, guvernatorul Siriei.
Delegaţia samaritenilor a protestat împotriva atacuriloe iudeilor
asupra satelor samaritene. Cealaltă delegaţie, iudaică, îi făceau pe
samariteni responsabili de violenţele produse, acuzându-l pe Cumanus că
este părtinitor cu samaritenii. În ancheta organizată , Quadratus vine
în 52 în Iudeea, unde dispune crucificarea tururor prizonierilor iudei
luaţi de Cumanus, şi decapitarea altor evrei şi samariteni implicaţi în
conflict.[21] Ascultând o
plângere împotriva lui Cumanus în Iudeea, Quadratus îl trimite pe
acesta împreună cu alţi iudei şi samariteni
să îşi susţină cazurile la Roma în faţa împăratului Claudius.
Împăratul a dat dreptate părţii iudaice, iar Cumanus a fost
trimis în exil, în timp ce samaritenii executaţi. După pronunţarea
exilului nu se mai ştie nimic referitor la viaţa lui Ventidius Cumanus.
Nu a emis monede. A fost succedat în funcţie de Antonius Felix.
Antonius Felix (52-59)
După exilul lui Ventidius Cumanus, împăratul Claudius l-a numit
procurator al Iudeii pe Antonius Felix. Acesta era un libert grec al
lui Claudius. După Tacitus, Antonius Felix
ar descinde din regii greci ai Arcadiei. Felul de a fi al lui Felix,
cruzimea sa , combinată cu corupţia de care a dat dovadă
[22] au dus
la o creştere a infracţionalităţii în Iudeea. În timpul său a
fost întemniţat apostolul Pavel, care a fost transferat la Caesareea şi
înfăţişat spre judecată la Felix. Acesta, împreună cu soţia sa
Drusilla au avut întrevederi cu
Pavel şi se pare că au agreat învăţătura creştină, facilitându-i cât
mai mult posibil lui Pavel viaţa în detenţie. Totuşi, nu l-a eliberat,
vrând să facă pe plac iudeilor.
Antonius Felix s-a căsătorit de trei ori. Prima dată cu Drusilla
, prinţesă a Mauretaniei , fata regelui Prolemeu , verişoară de gradul
doi cu împăratul Claudius. Dealtfel însuşi împăratul a aranjat
căsătoria celor doi în 53 d.Hr. Nu au avut copii. Dupa
doar doi ani, in 55 au divorţat.
Următoarea soţie a lui Felix a fost fata regelui Irod Agrippa I al
Iudeii , numită tot Drusilla. Au avut împreună un fiu, pe Marcus
Antonius Agrippa şi o fiic Antonia Clementiana. Tragedia sorţii a făcut
ca Drusilla împreună cu baiatul Agrippa să moară în urma erupţiei
vulcanului Vezuviu în 24 august 79. Felix s-a mai recăsătorit pentru a
treia oară, însă nu ne sunt cunoscute detalii privitoare la cea de-a
treia soţie a sa.
Din punct de vedere administrativ, Antonius Felix era preocupat
intens de păstrarea liniştii şi eliminarea infracţiunilor. Zilnic
captura şi executa impostori, bandiţi şi alţi infractori care
desfăşurau acţiuni anti-romane
[23].
În timpul guvernării sale, se perindau diverşi
profeţi falşi ce promiteau maselor diverse minuni în numele lui
Dumnezeu. Unul în mod special , a convins
30000 de oameni să-l urmeze pe o colină de unde intenţiona să
organizete o răsmerişă pentru a supune armatele administraţiei romane.
Felix a fost drastic cu aceşti presupuşi profeţi şi cu adepţii lor,
nedându-se la o parte de la
măceluri, şi intemniţări
[24].
La un moment dat s-a iscat un
conflict între evrei şi sirieni în capitala provinciei Caesareea. Felix
înclina de partea sirienilor. Astfel, a capturat şi ucis mulţi evrei,
până când la intervenţia diplomatică a unui înalt conducător
evreu. Văzând că ostilităţile între cele două tabere
nu se liniştesc, Felix a trimis reprezentanţi ai ambelor parţi
la împăratul Nero să se înţeleagă verbal.
Chiar şi după schimbarea lui Felix din oficiu, evreii au
continuat să-i poarte dulmănie. I-au intentat un proces pentru crimele
comise împotriva lor , ce urma să fie judecat de guvernatorul Siriei
Umidius Quadratus. Datorită
cunoştinţelor fratelui său Pallas însă, Felix a scăpat nepedepsit.
Monede emise de Antonius Felix:
Emitent :Antonius Felix (52-59 d.Hr);
Greutate: aproximativ 3,30 g.
Avers:
Legenda
IOY/ ΛIA
AG / RIPPI / NA BACILEWC,într-o cunună;
Revers: două crengi de măslin încrucişate ; între ele
data LIΔ (anul 14) ; de jur împrejur legenda TI KLAVΔIOC
KAICAP
GEPM ;
Data emiterii: LIΔ;, semnificând anul 14 al domniei lui
Claudius[25], adică 54 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin651.(figura nr20)
b) Nominal: prutah, 18 mm, bronz.
Emitent : :Antonius Felix (52-59 d.Hr);
Greutate: aproximativ 3 g.
Avers: Două scuturi şi două suliţe încrucişate :de jur împrejur legenda [N]EPW KLAV KA[ICAP]
Revers: Palmier cu şase ramuri grupate trei în stânga trei în dreapta; În câmp data LIΔ (anul 14). Deasupra şi dedesubt legenda BPIT/KAI.
Data emiterii: LIΔ;, semnificând anul 14[26] , adică 54 d.Hr.
Referinţe catalog: Hendin652 (figura nr 21)
Porcius Festus (59-62)
Porcius Festus a preluat de la predecesorul său o provincie plină de probleme.S-a ocupat de eliminarea tâlharilor şi reducerea criminalităţii. A avut de-a face şi el cu cel puţin un presupus profet. Asemeni celor din deceniile precedente, acest presupus profet promitea adepţilor săi mântuirea şi viaţa fără de greutăţi dacă îl vor urma în pustie[27] . Atât falsul profet cât şi adepţii lui au fost ucişi de trupele administraţiei romane trimise de Festus să înăbuşe rebeliunea. Un alt eveniment notabil din timpul guvernării lui Festus a fost o altercaţie cu comunitatea evreiască din Ierusalim, pe tema unui zid. Regele Agrippa , şi-a construit o cladire în apropierea templului , din care putea spiona activităţile evreilor în Templu. Evreii ,deranjaţi fiind de acest gest au construit un zid între Templu şi cladirea regelui Agrippa, suficient de înalt pentru a-i îngrădi acestuia priveliştea spre Templu. Când a ajuns vestea despre acest fapt la Festus, acesta s-a arătat indignat din cauză zidul bloca şi vederea trupelor romane ce aveau sarcina să supravegheze zona templului . Drept consecinţă a dispus dărâmarea acelui zid pentru a menţine controlul trupelor în zonă. Conducătorii evreilor au solicitat permisiunea de a-şi expune cauza în faţa lui Nero, iar Festus le-a acorat-o. Totuşi, Nero a ţinut partea evreilor, împotriva propriului procurator, în mare parte datorita faptului că Poppaea era o simpatizantă a evreilor.
Festus a fost ultimul procurator care l-a audiat pe apostolul Pavel. La venirea în oficiu Festus l-a gasit pe Pavel întemniţat încă din timpul lui Antonius Felix. De îndată ce ajunge în oficiu, Festus se grăbeşte să încheie socotelile cu pricina lui Pavel. Mai întâi merge la Ierusalim, unde I se prezintă cazul lui Pavel detaliat. După nouă zile se întoarce la Caesareea pentru a prezida procesul. Pentru a evita condamnarea lui Pavel , Festus îi propune să meargă la Ierusalim pentru a fi judecat acolo. Pavel însă refuză această propunere, cerându-şi dreptul dat de cetăţenia sa romană de a fi judecat de împăratul Nero însuşi.[28] Astfel l-a predat pe Pavel în grija unui sutaş trimiţându-i la Roma pentru a se înfăţija lui caesar.
În anul 62 Festus moare, posibil din cauze naturale . Este singurul procurator roman care a murit în timpul oficiului.
Monede emise de Porcius Festus:
Ne este cunoscut un singur tip monetar de la acest procurator :
Nominal: prutah
Emitent : :Porcius Festus (59-62 d.Hr);
Greutate: aproximativ 2,5 g.
Avers: legenda în centrul unei cununi NEP/WNOC;
Revers: Crenguşă de palmier; De jur împrejur
data LE şi legenda
KAICAPOC .
Data emiterii: LE , semnificând anul 5 al domniei lui Nero[29], adică 59 d.Hr.
Referinţe catalog:Hendin 653; Meshorer II 35; (figura nr 22)
Revolta iudeilor a ţinut patru ani, sfârşind prin cucerirea cetăţii Masada de către romani şi pustiirea Ierusalimului, dimpreună cu distrugerea Templului lui Solomon. Iudeea a fost transformată într-o provincie condusă de guvernatori romani, iar din 135 d.Hr. s-a numit Palestina, pentru a încerca să elimine cultura evreiască şi mai nou creştină.
Note:
[1] Iudeea sau Regatul Iuda (c.931–586 î.Hr.) a fost înfiinţat pentru prima dată, la moartea lui Saul. Atunci, tribul lui Iuda l-a ales ca rege pe David, care a unit mai apoi Regatul Iuda cu restul Israelului.
[2] În text vom întîlni şi termenul de prefect, însă trebuie să ştim că aceste două nominative reprezentau aceeaşi funcţie.
[3] legat – guvernator ;
[4] În unele lucrari apare şi sub numele de Cuspius Fodus .
[5]
Procuratorii nu deţineau armate legionare, iar în situaţii militare de
urgenţă trebuiau să facă apel la superiorul lor, guvernatorul Syriei,
care putea interveni în Palestina cu legiunile. Procuratorul Iudeii
avea totuşi nişte mici trupe auxiliare formate din soldaţi recrutaţi
local, staţionate de obicei în Caesareea şi Ierusalim. Aceste trupe numărau de regulă circa 3000 de oameni.
[6] Hendin, David. Guide to Biblical Coins: Third Edition. New York: Amphora, 1996
[7] Flavius Josephus – Antichităţi Iudaice , XVIII. 2. 2
[8] Idem - XVIII 0. § 6, 7 ;
[9] Flavius Josephus - Istoria războiului iudeilor împotriva romanilor , II. 5. 2
[10] Flavius Josephus – Antichităţi Iudaice. XVIII. II. 2; IV. 3
[11] Sanhedrin – consiliul evreiesc
[12] Evanghelia după Luca : 23:1-3
[13] Faptele apostolilor 12 .
[14] Flavius Josephus - Antichităţi Iudaice XVIIII .346-350
[15] Flavius Josephus - Istoria războiului iudeilor împotriva romanilor , II. 11. 6
[16] Publius Cornelius Tacitus – Istorii , V.9
[17] Fiul lui Irod Agrippa
[18] alabarh , adică însărcinat al Romei cu perceperea impozitelor în provincie;
[19] Iudas Galileeanul era responsabil de instigare la revoltă împotriva recensământului lui Quirinus.
[20] Flavius Josephus - Istoria războiului iudeilor împotriva romanilor II.12.1 ;
[21] Flavius Josephus – Antichităţi iudaice 20.128 -131.
[22] Noul Testament - Faptele Apostolilor, 24:26
[23] Flavius Josephus - Istoria războiului iudeilor împotriva romanilor II.13.6
[24] Flavius Josephus – Antichităţi iudaice 20.7.6
[25] Se calculează din anul 41d.Hr, an în care a început domnia lui Claudius
[26] idem;
[27] Flavius Josephus – Antichităţi iudaice 20.8.10
[28] Noul Testament – Faptele Apostolilor 25:12;
[29] Se calculează din anul 54, an în care a urcat Nero pe tron.
Bibliografie:
Flavius Josephus –
Istoria Războiului iudeilor împotriva
Romanilor , editura Hasefer, Bucureşti 2004
Flavius Josephus – Antichităţi iudaice , editura Hasefer, Bucureşti 2004
David Hendin - Guide to Biblical Coins: Third Edition. New York: Amphora,
1996
Yakov
Meshorer - The coins of the roman procurators of Judaeea
Biblia
- Noul Testament
Publius Cornelius Tacitus – Istorii ,editura Paideia, Bucreşti 2002
www.coinarchives.com - sursa de imagini
www.wildwinds.com - sursa de imagini
http://www.geocities.com/Athens/Oracle/3088/procurators.html -Biographies of the Roman Procurators of Judaea A.D.
6 to c. 70
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Kings_of_Judea#Roman_Procurators