inapoi la sectiunea de articole

 

Ara Pacis

                                                                                                                                                                                                  -Bogdan Cacuci-

 

 

            Īmpăratul Augustus la vārsta de 76 de ani a lăsat fecioarelor vestale patru manuscrise ce cuprindeau moștenirea sa spirituală. Acestea reprezentau: testamentul său, instrucțiunile pentru funeraliile sale, o descriere amănunțită a stării financiare a imperiului și testamentul spiritual (Index Rerum Gestarum), adică o evocare a edificiilor și acțiunilor notabile realizate de īmpărat de-a lungul vieții sale. Testamentul spiritual conținea la rāndul său trei părți: o listă a onorurilor (honores) atāt primite cāt și refuzate de Augustus de-a lungul vieții, o listă a cheltuielilor pentru donații bănești și construcții publice și Res Gestae Proper (o listă a tuturor realizărilor sale de-a lungul a cincizeci și șapte de ani de viață publică ). Conform dorinței sale Res Gestae au fost gravate pe plăci de aramă și montate la intrarea īn mausoleul lui Augustus. După moartea īmpăratului, Res Gestae au fost transcrise si distribuite īn provincii pentru a fi reproduse pe diverse monumente dedicate divinului īmpărat. Datorită acestei distribuiri avem norocul īn zilele noastre să cunoaștem conținutul documentului, reconstituit din inscripții fragmentare aflate īn cāteva situri arheologice din fostele provincii romane.
            Īn paragraful 12 din Res Gestae, autorul ne relatează: „La īntoarcerea mea din Spania și Galia, īn timpul consulatelor lui Tiberius Nero și Publius Quintilius, după ce am reușit să rezolv problemele din acele provincii, senatul a hotărāt ca un altar al Păcii Auguste să fie consacrat īn apropiere de Campus Martius, īn onoarea reīntoarcerii mele, și a ordonat ca magistrații, preoții și Virginele vestale să īndeplinească acolo un sacrificiu anual” . Altarul īn cauză  a fost construit pe Via Flaminia, drumul pe care Augustus intrase īn Roma venind dinspre nord. Asemănător exista un alt altar , Ara Fortunae Reducis[i] , situat lānga Porta Capena marcānd intrarea īmpăratului īn capitală dinspre sud. Conform unui titlu de Dux Pacificus primit de Augustus īn 27 ī.Hr , īmpăratul īmpărțea numele onorific cu zeița Pax Augusta și atributul de a restaura pacea pe pămīnt.  Īntoarcerea lui Augustus din Spania si Galia a avut loc īn 4 iulie a anului 13 i.Hr, iar consacrarea templului a avut loc de ziua soției sale Livia, la 30 ianuarie anul 9 ī.Hr. Așadar construcția a durat aproximativ trei ani și jumătate.


Figura  1 -Ara Pacis in zilele noastre

            Ara Pacis consta dintr-un monument rectangular cu dimensiuni 10 x 11 m, construit din tuf și travertin placat cu marmură , avānd  īn interior un altar . Dispune de  două intrări diametral opuse. Intrarea principală era din Cāmpul lui Marte și presupunea urcarea a nouă trepte. Cea de-a doua intrare era din Via Flaminia, fără trepte , deoarece nivelul terenului era mai īnalt. Īn interior altarul  era īnălțat pe  o structură din patru trepte și este ornamentat cu grifoni pe părțile laterale, iar īn partea superioară cu niște frize ilustrānd scene de sacrificiu și fecioarele vestale . Basoreliefurile ce ornamentează monumentul exprima viziunile politice ale lui Augustus, aflat la apogeul puterii și aprecierii publice. O idee sugerată de acestea este cea de a continua reforma practicile civile și religioase ale cetățenilor. Cele două intrări sunt flancate de reprezentări ale mitului fondării orașului etern (Aeneas īn Latium aducānd sacrificii Penaților , găsirea lui Romulus și Remus īn prezența tatălui lor - zeul Marte) respectiv de reprezentări ale misiunii Romei (Venera Genetrix sau Tellus cu darurile sale,  zeița Roma așezată pe trofee de război). Pe laturile lungi sunt reprezentate procesiuni conținānd figurile cele mai importnte din clasa  politică conducătoare a  Romei. Pot fi astăzi identificați: Augustus, patru flamines maiores, un asistent, Agrippa, Gaius caesar, Lucius caesar,  Livia, Tiberius, Octavia, Antonia Minor, Drusus, Antonia Maior, Germanicus, Lucius Domitius Ahenobarbus, Maecenas, Domitius  și Domitia precum și diverși funcționari (lictori, consuli, pontifi). Forma templului - simplă, rustică,  īngrădită cu ziduri ce simbolizează delimitarea zonei sacre - sugerează reīntoarcerea la vechile obiceiuri romane. Un alt scop al reprezentărilor de pe pereții templului este propaganda imperială. Augustus apare ilustrat īntr-o dublă ipostază: odată stānd cu fața spre oraș dar fiind de descenență divină, din Venus și Aeneas, iar a doua oară ca fondator al unei familii de conducători ai Romei.

Figura 2 ilustrează o reconstituire a părții nordice a Cāmpului lui Marte īn jurul anului 14 d.Hr, la moartea lui Augustus. Pe Cāmpul lui Marte aveau loc instrucțiile miliare, curse de care sau ecvestre iar  tinerii romani īși desfășurau aici activitățile sportive. Totodată aici erau īnmormāntați eroii republicii pe cheltuiala publică, iar conform tradiției tot aici se
īnmormāntau vechii regi.  Īn extremitatea inferioară a imaginii poate fi văzut mausoleul lui Augustus , ridicat din ordinul său īn 28 ī.Hr. Este o construcție cilindrică cu o singură poartă cu trepte spre sud, flancată de pilaștri. Aici  au fost expuse cel mai probabil tablițele cu faptele divinului Augustus. Alături de mausoleu, mai la stānga poate fi văzut Ustrinum, locul unde au fost incincerate rămășițele trupești ale lui Augustus .Via Flaminia[ii] ,construita in 220 ī.Hr și restaurată īn 27 ī.Hr la cererea lui Augustus leagă Ustrinum de Ara Pacis .

 



Figura 
2 - Cāmpul lui Marte -partea nordică


Figura  3 - Horologium, Ara Pacis și Mausoleul

            Un element important īn ansamblul arhitectural īl constituie Horologium , situat īn apropierea templului Păcii. Acest Horologium era de fapt un ceas solar, alcătuit dintr-un obelisc adus din Heliopolis īn anul 10 ī.Hr īnconjurat de o zonă plană pavată cu travertin . Din loc īn loc erau incizate niște marcaje ce corespundeau orelor, exista o linie mediană ce marca miezul zilei, precum și marcaje pentru anotimpuri. Templul Păcii era astfel amplasat față de Horologium īncāt pe data de 23 septembrie īn fiecare an, ziua de naștere a lui Augustus, umbra orologiului se proiecta pe Ara Pacis ajungānd foarte aproape  de altar.


Figura  4 Umbra orologiului proiectată pe Ara Pacis

            Deteriorarea monumentului a survenit destul de repede , peste aproximativ un secol . Īn decursul primului secol al erei noastre, inundații succesive ale Tibrului au īnceput să afecteze monumentele din  Cāmpul lui Marte. Īmpăratul Domițian a fost nevoit să īnalțe obeliscul orologiului și să fixeze din nou marcajul meridianului. Īn anul 80 zona a fost mistuită de un incendiu, care a deteriorat și mai mult monumentele. Īn jurul anului 123 Hadrian a īnălțat nivelul terenului , construind un zid de protecție pentru Ara Pacis ,care īncepea sa se afle sub nivelul de călcare.De-a lungul secolelor V-XI atāt obeliscul cāt și Ara Pacis s-au deteriorat și acoperit cu pămīnt. Īn 1281-1287  peste Ara Pacis s-a suproapus construcția unei clădiri adiacente bisericii San Lorenzo in Lucina. Abia prin secolul XVI au fost descoperite cāteva din blocurile de marmură aparținānd Ara Pacis īn incinta bisericii. Īn 1792 obeliscul , partial recuperat , a fost restaurat și montat īn Piața Montecitorio  din ordinul Papei  Pius al VI-lea. Ara Pacis a fost redescoperit īn 1859 cu ocazia unor lucrări de consolidare a palatului Fiano. Īn 1903 au avut loc primele săpături arheologice oficiale  pentru decopertarea templului Păcii. Īn 1918 s-au făcut primele planuri de reconstruire a templului. Decizia de a construi templul Ara Pacis pe Lungotevere, lāngă Mausoleul lui Augustus a fost luată de Benito Mussolini īn 1937. Planurile de reconstrucție au fost īntrerupte de război și reluate īn 1996, templul fiind reconstruit și transformat īn muzeu īn 2003.

            Templul Ara Pacis a beneficiat și de reprezentări numismatice. Astfel, el apare pe reversul unei emisiuni de ași a īmpăratului Nero . Această emisiune ,cu variațiuni mărunte ocupă numerele 456-461, la pagina 178  īn determinatorul RIC II[iii].  Fără a intra īn descrierea variantelor prezentăm īn continuare tipul generic neronian:

Nero,  AE As, Lugdunum, 65 d.Hr.

Avers: NERO CLAVD CAESAR AVG GER PM TR P IMP PP, bust laureat spre dreapta , glob la baza gātului.

Revers: / ARA PACIS (īn exergă), S-C īn cāmp la stānga și la dreapta , Altar cu partea superioară ornamentată, avānd panouri frontale decorate și uși duble central.

Referințe: RIC II ,pag 178, nr 160.

Figura  5 - As bătut de īmpăratul Nero avānd pe revers ARA PACIS, RIC I 460.

 
            Este greu  să dovedim azi cu certitudine că moneda reprezintă imaginea monumentului Ara Pacis, īnsă acest lucru este acceptat de aproape toți cercetătorii. Acest tip monetar se dovedește a fi prima reprezentare vizuală a templului Păcii. Imaginea templului Ara Pacis are anumite similitudini cu cea a Templului lui Ianus de pe alt tip monetar neronian. Este posibil ca tocmai acea presupusă Pace Terra Mariqve ce a determinat īnchiderea porților templului lui Ianus să fie evocată și prin baterea de monede  cu reprezentarea templului Păcii. Templul lui Ianus se păstrează īncă īn zilele noastre, putānd fi vizitat la Roma īn Forumul Boarium la urcarea pe Palatin.

            O altă reprezntare pe monedă ne-o dă un sesterț de la Domițian din anul 85 . Īn acest caz este ilustrat impăratul voalat, sacrificānd la poarta unui templu, īnsoțit de legenda PACIS. Se consider cu mici rezerve că ar fi vorba de templul Păcii a lui Augustus.

 

Domitian,  AE Sestertius, Lugdunum, 85 d.Hr.

Avers: IMP CAES DOMITIAN AVG GERM COS XI, bust laureat spre dreapta .

Revers: / Domițian īn picioare spre stānga, purtānd togă sacrifică ținānd o pateră deasupra unui altar situat īn fața unui mic templu.Īnăuntru, o statuie a Minervei ținīnd un scut și o lance.

Referințe: BMC 363, 296; RIC II 277;


Figura  6 -Domitian -sestertius ilustrānd pe revers pe īmpărat aducānd sacrificii īn fața templului Ara Pacis

 

                Emisiunile numismatice reprezentānd Ara Pacis se īncadrează īn așa-zisele emisiuni arhitecturale ale numismaticii antice. Ele ilustrează un temple menit a fi o incununare a campaniilor războinice atīt străine cāt și interne ale lui Octavian Augustus, campanii după care ar fi așteptat pacea mult dorită și de predecesorul său Iulius Caesar. Din păcate istoria a dovedit contrariul, secolele ce au urmat aducānd cu ele noi și noi confruntări militare, īmpărați urcați pe tron de armată, amenințări pe granițe și īn final destrămarea imperiului.

_______________

 
Bibliografie:

1.       http://www.forumancientcoins.com/numiswiki/view.asp?key=ara%20pacis
2.       http://www.wildwinds.com/coins/ric/nero/t.html
3.       http://articleserver.info/Hoelscher/Simontext.pdf
4.       http://cdm.reed.edu/ara-pacis/chronology.php
5.       http://www.romancoins.info/VIC-Buildings.html#Ara-Pacis
6.       http://commons.wikimedia.org/wiki/File:As-Nero-Ara_pacis-RIC_0562.jpg
7.       http://www.forumancientcoins.com/numiswiki/view.asp?key=ara%20pacis
8.       http://cdm.reed.edu/ara-pacis/maps-1/
9.       http://www.livius.org/ro-rz/rome/rome_horologium.html
10.   http://en.wikipedia.org/wiki/Solarium_Augusti
11.   http://penelope.uchicago.edu/~grout/encyclopaedia_romana/romanurbs/horologium.html
12.   http://classics.mit.edu/Augustus/deeds.html
13.   http://www.classics.uwaterloo.ca/labyrinth_old/issue85/Whos%20Who%20on%20the%20Ara%20Pacis.pdf


[i] Vezi Res Gestae II

[ii]  Peste Via Flaminia se suprapune azi Via del Corso

[iii] C.H.V SUTHERLAND, Roman Imperial Coinage, London,  1984


inapoi la sectiunea de articole