Ara
Pacis
-Bogdan Cacuci-
Īmpăratul Augustus la vārsta de 76 de ani a lăsat
fecioarelor vestale patru manuscrise ce cuprindeau moștenirea sa
spirituală.
Acestea reprezentau: testamentul său, instrucțiunile pentru funeraliile
sale, o
descriere amănunțită a stării financiare a imperiului și testamentul
spiritual
(Index Rerum Gestarum), adică o evocare a edificiilor și acțiunilor
notabile
realizate de īmpărat de-a lungul vieții sale. Testamentul spiritual
conținea la
rāndul său trei părți: o listă a onorurilor (honores) atāt primite cāt
și
refuzate de Augustus de-a lungul vieții, o listă a cheltuielilor pentru
donații
bănești și construcții publice și Res Gestae Proper (o listă a tuturor
realizărilor sale de-a lungul a cincizeci și șapte de ani de viață
publică ).
Conform dorinței sale Res Gestae au fost gravate pe plăci de aramă și
montate
la intrarea īn mausoleul lui Augustus. După moartea īmpăratului, Res
Gestae au
fost transcrise si distribuite īn provincii pentru a fi reproduse pe
diverse
monumente dedicate divinului īmpărat. Datorită acestei distribuiri avem
norocul
īn zilele noastre să cunoaștem conținutul documentului, reconstituit
din
inscripții fragmentare aflate īn cāteva situri arheologice din fostele
provincii romane.
Īn
paragraful 12 din Res Gestae, autorul ne relatează: La
īntoarcerea mea din Spania și Galia, īn timpul consulatelor lui
Tiberius Nero și Publius Quintilius, după ce am reușit să rezolv
problemele din
acele provincii, senatul a hotărāt ca un altar al Păcii Auguste să fie
consacrat īn apropiere de Campus Martius, īn onoarea reīntoarcerii
mele, și a
ordonat ca magistrații, preoții și Virginele vestale să īndeplinească
acolo un
sacrificiu anual . Altarul īn cauză
a fost construit pe Via Flaminia, drumul pe care Augustus
intrase īn
Roma venind dinspre nord. Asemănător exista un alt altar , Ara Fortunae
Reducis[i] ,
situat lānga Porta Capena marcānd intrarea īmpăratului īn capitală
dinspre sud.
Conform unui titlu de Dux Pacificus primit de Augustus īn 27 ī.Hr ,
īmpăratul
īmpărțea numele onorific cu zeița Pax Augusta și atributul de a
restaura pacea
pe pămīnt. Īntoarcerea lui Augustus din
Spania si Galia a avut loc īn 4 iulie a anului 13 i.Hr, iar consacrarea
templului a avut loc de ziua soției sale Livia, la 30 ianuarie anul 9
ī.Hr.
Așadar construcția a durat aproximativ trei ani și jumătate.
Figura 1 -Ara Pacis in zilele noastre
Ara Pacis consta dintr-un monument
rectangular cu dimensiuni 10 x 11 m, construit din tuf și travertin
placat cu
marmură , avānd īn interior un altar .
Dispune de două intrări diametral opuse.
Intrarea principală era din Cāmpul lui Marte și presupunea urcarea a
nouă
trepte. Cea de-a doua intrare era din Via Flaminia, fără trepte ,
deoarece
nivelul terenului era mai īnalt. Īn interior altarul
era īnălțat pe o structură din
patru trepte și este
ornamentat cu grifoni pe părțile laterale, iar īn partea superioară cu
niște
frize ilustrānd scene de sacrificiu și fecioarele vestale .
Basoreliefurile ce
ornamentează monumentul exprima viziunile politice ale lui Augustus,
aflat la
apogeul puterii și aprecierii publice. O idee sugerată de acestea este
cea de a
continua reforma practicile civile și religioase ale cetățenilor. Cele
două
intrări sunt flancate de reprezentări ale mitului fondării orașului
etern
(Aeneas īn Latium aducānd sacrificii Penaților , găsirea lui Romulus și
Remus
īn prezența tatălui lor - zeul Marte) respectiv de reprezentări ale
misiunii
Romei (Venera Genetrix sau Tellus cu darurile sale,
zeița Roma așezată pe trofee de război). Pe
laturile lungi sunt reprezentate procesiuni conținānd figurile cele mai
importnte din clasa politică
conducătoare a Romei. Pot fi astăzi
identificați: Augustus, patru flamines maiores, un asistent, Agrippa,
Gaius
caesar, Lucius caesar, Livia, Tiberius,
Octavia, Antonia Minor, Drusus, Antonia
Maior, Germanicus, Lucius Domitius Ahenobarbus, Maecenas, Domitius și Domitia precum și diverși funcționari
(lictori, consuli, pontifi). Forma templului - simplă, rustică, īngrădită cu ziduri ce simbolizează
delimitarea zonei sacre - sugerează reīntoarcerea la vechile obiceiuri
romane.
Un alt scop al reprezentărilor de pe pereții templului este propaganda
imperială. Augustus apare ilustrat īntr-o dublă ipostază: odată stānd
cu fața
spre oraș dar fiind de descenență divină, din Venus și Aeneas, iar a
doua oară
ca fondator al unei familii de conducători ai Romei.
Figura 2 ilustrează o reconstituire a părții nordice a
Cāmpului lui Marte īn jurul anului 14 d.Hr, la moartea lui Augustus. Pe
Cāmpul
lui Marte aveau loc instrucțiile miliare, curse de care sau ecvestre iar tinerii romani īși desfășurau aici
activitățile sportive. Totodată aici erau īnmormāntați eroii republicii
pe
cheltuiala publică, iar conform tradiției tot aici se
īnmormāntau vechii regi.
Īn extremitatea inferioară a imaginii poate fi văzut mausoleul
lui
Augustus , ridicat din ordinul său īn 28 ī.Hr. Este o construcție
cilindrică cu
o singură poartă cu trepte spre sud, flancată de pilaștri. Aici au fost expuse cel mai probabil tablițele cu
faptele divinului Augustus. Alături de mausoleu, mai la stānga poate fi
văzut
Ustrinum, locul unde au fost incincerate rămășițele trupești ale lui
Augustus
.Via Flaminia[ii]
,construita in 220 ī.Hr și restaurată īn 27 ī.Hr la cererea lui
Augustus leagă
Ustrinum de Ara Pacis .
Figura 2
- Cāmpul lui Marte -partea nordică
Figura 3 -
Horologium, Ara Pacis și Mausoleul
Un element important īn
ansamblul arhitectural īl constituie Horologium , situat īn apropierea
templului Păcii. Acest Horologium era de fapt un ceas solar, alcătuit
dintr-un
obelisc adus din Heliopolis īn anul 10 ī.Hr īnconjurat de o zonă plană
pavată
cu travertin . Din loc īn loc erau incizate niște marcaje ce
corespundeau
orelor, exista o linie mediană ce marca miezul zilei, precum și marcaje
pentru
anotimpuri. Templul Păcii era astfel amplasat față de Horologium īncāt
pe data
de 23 septembrie īn fiecare an, ziua de naștere a lui Augustus, umbra
orologiului se proiecta pe Ara Pacis ajungānd foarte aproape de altar.
Figura 4
Umbra
orologiului proiectată pe Ara Pacis
Deteriorarea
monumentului a survenit destul de repede , peste aproximativ un secol .
Īn
decursul primului secol al erei noastre, inundații succesive ale
Tibrului au
īnceput să afecteze monumentele din
Cāmpul lui Marte. Īmpăratul Domițian a fost nevoit să īnalțe
obeliscul
orologiului și să fixeze din nou marcajul meridianului. Īn anul 80 zona
a fost
mistuită de un incendiu, care a deteriorat și mai mult monumentele. Īn
jurul
anului 123 Hadrian a īnălțat nivelul terenului , construind un zid de
protecție
pentru Ara Pacis ,care īncepea sa se afle sub nivelul de călcare.De-a
lungul
secolelor V-XI atāt obeliscul cāt și Ara Pacis s-au deteriorat și
acoperit cu pămīnt.
Īn 1281-1287 peste Ara Pacis s-a
suproapus construcția unei clădiri adiacente bisericii San Lorenzo in
Lucina.
Abia prin secolul XVI au fost descoperite cāteva din blocurile de
marmură
aparținānd Ara Pacis īn incinta bisericii. Īn 1792 obeliscul , partial
recuperat , a fost restaurat și montat īn Piața Montecitorio din ordinul Papei Pius
al VI-lea. Ara Pacis a fost redescoperit
īn 1859 cu ocazia unor lucrări de consolidare a palatului Fiano. Īn
1903 au
avut loc primele săpături arheologice oficiale
pentru decopertarea templului Păcii. Īn 1918 s-au făcut primele
planuri
de reconstruire a templului. Decizia de a construi templul Ara Pacis pe
Lungotevere, lāngă Mausoleul lui Augustus a fost luată de Benito
Mussolini īn
1937. Planurile de reconstrucție au fost īntrerupte de război și
reluate īn
1996, templul fiind reconstruit și transformat īn muzeu īn 2003.
Templul Ara Pacis a
beneficiat și de reprezentări numismatice. Astfel, el apare pe reversul
unei
emisiuni de ași a īmpăratului Nero . Această emisiune ,cu variațiuni
mărunte
ocupă numerele 456-461, la pagina 178 īn
determinatorul RIC II[iii]. Fără a intra īn descrierea variantelor
prezentăm īn continuare tipul generic neronian:
Nero, AE As, Lugdunum,
65 d.Hr.
Avers: NERO
CLAVD CAESAR AVG GER PM TR P IMP
PP, bust laureat spre dreapta , glob la baza gātului.
Revers: / ARA
PACIS (īn exergă), S-C īn cāmp la
stānga și la dreapta , Altar cu partea superioară ornamentată, avānd
panouri
frontale decorate și uși duble central.
Referințe: RIC
II ,pag 178, nr 160.
Figura
5 - As
bătut de īmpăratul Nero avānd pe revers ARA PACIS, RIC I 460.
Este
greu să dovedim azi cu certitudine că
moneda
reprezintă imaginea monumentului Ara Pacis, īnsă acest lucru este
acceptat de
aproape toți cercetătorii. Acest tip monetar se dovedește a fi prima
reprezentare vizuală a templului Păcii. Imaginea templului Ara Pacis
are
anumite similitudini cu cea a Templului lui Ianus de pe alt tip monetar
neronian. Este posibil ca tocmai acea presupusă Pace Terra Mariqve ce a
determinat īnchiderea porților templului lui Ianus să fie evocată și
prin
baterea de monede cu reprezentarea
templului Păcii. Templul lui Ianus se păstrează īncă īn zilele noastre,
putānd
fi vizitat la Roma īn Forumul Boarium la urcarea pe Palatin.
O
altă reprezntare pe monedă ne-o dă un sesterț de la Domițian din anul
85 . Īn
acest caz este ilustrat impăratul voalat, sacrificānd la poarta unui
templu,
īnsoțit de legenda PACIS. Se consider cu mici rezerve că ar fi vorba de
templul
Păcii a lui Augustus.
Avers: IMP CAES
DOMITIAN AVG GERM COS XI, bust laureat
spre dreapta .
Revers: /
Domițian īn picioare spre stānga,
purtānd togă sacrifică ținānd o pateră deasupra unui altar situat īn
fața unui
mic templu.Īnăuntru, o statuie a Minervei ținīnd un scut și o lance.
Referințe: BMC 363, 296; RIC II 277;
Figura
6
-Domitian -sestertius ilustrānd pe revers pe īmpărat aducānd sacrificii
īn fața
templului Ara Pacis
_______________
Bibliografie:
[i]
Vezi Res Gestae II
[ii]
Peste Via Flaminia
se suprapune azi Via del
Corso
[iii]
C.H.V SUTHERLAND, Roman Imperial Coinage,
London, 1984